Av
Bendik Wold

Essay. Fra Vinduet 1/2014.

Av
Bendik Wold

Essay. Fra Vinduet 1/2014.

Bendik Wold

Født 1979. Kulturredaktør i Klassekampen.

1. *

Klinger dette kjent? I så fall har du på et tidspunkt lest Kosmos av Witold Gombrowicz. Den hengte fuglen er en rekvisitt stjålet fra romanens åpningsscene.

2. *

Jeg låner dette uttrykket – «frelsende paranoia» – fra Michal Pawel Markowski, som skriver ypperlig om temaet i sin Gombrowicz-monografi Svart strøm.

3. *

En diagnose han i så fall delte med sin engelske kollega Evelyn Waugh. Sistnevnte foretrakk å kommunisere med sine naboer via lapper og brev – men lot, paradoksalt nok, telefonsamtaler utgjøre en stor del av dialogen i romanen Vile Bodies (1930).

4. *

Waldrop startet Burning Deck Press sammen med sin kone, poeten Rosemarie Waldrop, i 1961. Samme år utkom The Wolgamot Interstice, en antologi med dikt av James Camp, Donald Hall, John Heath-Stubbs, D.C. Hope, X.J. Kennedy, W.D. Snodgrass, Keith Waldrop og Dallas Wiebe. Introduksjonen var signert «The John Barton Wolgamot Society» – en løst sammensatt gruppe av litteraturstudenter og forfatterspirer ved University of Michigan. Den virkelige Wolgamot hadde ingenting med verken antologien eller grupperingen å gjøre.

5. *

At Mencken ikke likte jazz, ikke gikk på kino og ikke lyttet til radio, kunne generasjonen under ham saktens tåle (skjønt bare dette gjorde ham til en paradoksal representant for «the jazz age»). Verre var det at han ikke forutså – eller brydde seg om – det økonomiske og politiske stemningsskiftet ved inngangen til 1930-årene. Opplaget til The Smart Set begynte å falle midtveis i 1928, og tendensen fortsatte utover 30-tallet. Problemet var altså ikke at Mencken var «apolitisk», men at hans lesere var det – og da de først ble politisert, innså de at Mencken var stokk reaksjonær, og hadde vært det fra første stund.

6. *

Hos den popkulturelt bevandrede leser vil det her ringe en bjelle, om den ikke har kimet en god stund allerede. For jo da – Beacons of Ancestorship er også tittelen på et album (utgitt 2009) av postrockbandet Tortoise, som faktisk også har et spor med tittelen «In Sarah [sic!], Mencken, Christ, and Beethoven There Were Women and Men [atter sic!]» på sin tredje plate TNT (1998). Dette er imidlertid ikke den første musikalske henvisning til Wolgamots verk. Allerede i 1972 lanserte Robert Ashley og Paul DeMarinis sin «opera-for-television» In Sara, Mencken, Christ and Beethoven There Were Men and Women, hvor Ashley leser samtlige 128 diktstrofer over de permuterte klangene fra en Moog-synthesizer. Operaen ble aldri forent med tv-mediet, men lever videre som en plate utgitt av Cramps Records (1974).

7. *

Beacons of Ancestorship ble aldri publisert. Wolgamot etterlot seg en bankboks inneholdende det Robert Ashley – hans «literary executor» – trodde skulle være trykkplatene til tredje og siste installasjon i trilogien. Han fant bare klisjeen til bokomslaget, med bokas tittel i versaler.