Av
Jenny Moi Vindegg

Essay. Fra Vinduet 1-2/2021.

Av
Jenny Moi Vindegg

Essay. Fra Vinduet 1-2/2021.

Jenny Moi Vindegg

Født 1989. Kritiker, forlagskonsulent og redaksjonssekretær i Vinduet.

1. *

Lydsporet fra livestrømmingene legges også ut som podkast.

2. *

Mitt stolteste LOTRplaza-øyeblikk var da tegningen min av hobbiter i edderkoppspinn ble brukt som dekorasjon på forumets bod på en fantasy-messe i London, og jeg senere fikk overbragt skryt fra Tolkien-illustratør Alan Lee, mannen bak drømmeaktige alveskog-akvareller jeg hadde elsket i barndommen. Han hadde visstnok studert tegningene nøye og tatt seg tid til å gi tilbakemelding på hver enkelt.

3. *

Begge, the gelatinous cube og the beholder, er klassiske D&D-monstre.

4. *

Begge de sistnevnte er en del av D&Ds historie, som spillets brukere (og, treigere, spillets utgivere) stadig jobber med å luke ut. Problemet er langt mer omfattende enn D&D – et oppgjør med rasistiske troper i framstillingen av fantasy-raser, fra Tolkiens orker og framover, samt med sexisme og hangen til å knytte funksjonshemning til skurkaktighet, har pågått lenge.

5. *

Sistnevnte har i sin tur blitt en av de to tv-seriene som det finnes egne crossover-D&D-moduler basert på (den andre er Rick & Morty, laget av Community-skaper Dan Harmon). Man kan altså spille en unge-gjeng i et åttitallsunivers som så vidt meg bekjent både inneholder monstre og et slags kinesisk eske-D&D-brett på bordet i kjelleren.

6. *

Spillets femte utgave, som ble sluppet i 2014, er det mest lettfattelige regelsystemet så langt. Allikevel trengs hele tre bøker for å samle kjernereglene.

7. *

Det handler dels om innlevelse, dels om valget mellom direkte eller gjengitt tale. «Jeg spør henne hvordan det går» er ett alternativ, «Hei, du, går det greit?» er et annet.

8. *

«The Late Late Show», CBS, 10.11.2020.

9. *

Lånt henholdsvis fra russisk, meksikansk og japansk mytestoff.

10. *

Tolkien-referansene var i spillets spede begynnelse så uttalte at Middle-earth Enterprises, forvalterne av Tolkiens rettigheter, truet med søksmål om ikke hobbiter, enter og balroger fikk nye navn.

11. *

Se for eksempel BBC-saken «The great 1980s Dungeons and Dragons panic», BBC, 11.04.2014

12. *

Tall fra bloggen TwitchTracker.com, hentet 24.04.2021

13. *

Ikke overraskende er den største andelen i det yngste alderssegmentet (81 % av ni- til femtenåringer), men tallene er betydelige både for seksten- til tjuefireåringer (59 %) og tjuefem- til førtifireåringer (33 %). Tallene er noe høyere for menn enn kvinner, men forskjellene er relativt små. Se tabellen «11555: Bruk av digitale spill, etter befolkningsgruppe, statistikkvariabel og år», SSB, hentet 24.04.2021

14. *

Ikke med det sagt at gamingen ikke kan fortelle historier, det kan den i aller høyeste grad – såkalte cinematic playthroughs setter seg fore nettopp å løfte fram spillets fortelling, ved å spille med jevnest mulig kameraføring og knappest mulig transportetapper. Men selv om historien krever deltagelse av spilleren og innebærer variasjonsmuligheter, er rammeverket nødvendigvis langt fastere enn i rollespill: Spilleren er begrenset av hva spilldesignerne på forhånd har lagt til rette for.

15. *

Se masteroppgaven til Robyn Hope, «Play, Performance, and Participation: Boundary Negotiation and Critical Role» (Concordia University, 2018), for en grundig redegjørelse av framveksten av feltet.

16. *

Ashley Johnson og Laura Bailey har vunnet henholdsvis to og én BAFTA-priser for rollene som Ellie og Abby, mens det øvrige ensemblet stemmelegger småroller. Liam O’Brien har regi på spillets action-dialog.

17. *

Disse har i sin tur har blitt tatt i bruk av andre, mindre web-serier, som mottar sponsormidler for å publikumskringkaste egne historier fra Matt Mercers kontinenter – i et særlig pussig tilfelle deltar Matt selv som spiller i en enkeltepisode styrt av noen andre, satt til hans eget univers.

18. *

Aller tydeligst i et knippe episoder som er spilt inn i teatersaler med publikum til stede, heller enn studio.

19. *

En av faktorene som øker intensiteten i akkurat dette scenariet, er at en av dem ikke klarer å riste karakteren sin av seg i øyeblikkene hun ikke selv spiller, noe som i rollespillmiljøer omtales som character bleed – hun spiller ut scenen hvor hun tilbyr heksa å forlate alt som betyr noe for karakteren hennes, og resten av episoden er hun på gråten. Dette er også del av konteksten, påvirker oss som seere, gjør oss mer investerte både i øyeblikket og i karakteren hun spiller, mer overordnet.

20. *

Hedda Hanner, Alice O’Connor og Erik Wikberg, «Ljudboken: hur den digitala logiken påverkar marknaden, konsumtionen och framtiden» (Svenska förläggareföreningen, 2019)