Av
Torbjørn Klippenvåg Pettersen

Essay. Publisert 14. juni 2024.

Av
Torbjørn Klippenvåg Pettersen

Essay. Publisert 14. juni 2024.

Torbjørn Klippenvåg Pettersen

Født 1982. Utdannet historiker, jobber innimellom som lærer. 

1. *

For så vidt ingen grunn til å bli kjepphøy: Jeg har lest hele boken, det finnes opptil flere helt greie kapitler, men det er virkelig mye underlig som foregår i kapittelet om «Litteraturen som tidsspeil». Fløgstad definerer i Grand Manila (Gyldendal, 2006) idéhistorie som «læra om at historie er eit reint meiningsfelt, utan omsyn til kjensgjerningar, der framstillinga eine og aleine viser til dei aktuelle ideologiske konjunkturane». Det virker som en grei bruksdefinisjon.

2. *

Sommeren 2001 var det dem som mente at eksamen burde annulleres siden den tydeligvis var for vanskelig. Andre mente at ungdommen burde kunne forstå hva ironi er, ikke minst siden den brukte all sin tid til å se på Åpen post. Men dette virker først og fremst som en uskyldsren tid, ingen byråkrat kunne vel den gang finne på å skrive eller bestille eller generere et hjelpeløst dikt på engelsk, slik som det skjedde i fjor, og sette elevene i gang med å tolke dette til eksamen. I 2001 fikk tre klasser, som en forsøksordning, skrive norskbesvarelsen på datamaskin, det hadde vært ønskelig om man da konkluderte med at nei, dette var en dårlig idé. Men slik gikk det jo ikke.

3. *

Skotthyll blir også så vidt nevnt i Habeas Corpus (Gyldendal, 2022): «Det einaste som står att etter samlivet, er skotthyllbanen fruen har fått planert ut og dekt med kryssfinér på plenen fremfor terassen. Både jernhyllene og trekubbane som trengst for å utøva denne trønderske tvekampen, har ho tatt med nordover.» Sammenhengen trenger jeg ikke komme inn på her, sitatet er fra side 269.