Av
Leif Bull

Essay. Fra Vinduet 3/2009.

Av
Leif Bull

Essay. Fra Vinduet 3/2009.

Leif Bull

Født 1977. Kritiker og essayist. Fast bokanmelder i Dagens Næringsliv. Siste bok: Tingenes musikk. Et portrett av Lars Saabye Christensen (Cappelen Damm, 2023).

1. *

For mer stoff om amerikansk forstads-realisme fra denne perioden, se for eksempel Castronovo, David: Beyond the Gray Flannel Suit: Books from the 1950s that Made American Culture (New York; London: Continuum: 2004); eller Jurca, Catherine: White Diaspora: The Suburb and the Twentieth-Century American Novel (Princeton; Oxford: Princeton University Press, 2001).

2. *

Roth, Philip: «Writing American Fiction» i Reading Myself and Others (New York: Penguin, 1975), s. 176

3. *

For en oppsummering av denne modellen trenger man ikke se lenger enn til den britiske komiserien «Blackadder»: etter å ha kastet det eneste eksemplaret av Samuel Johnsons uttømmende engelske ordbok på peisen må Blackadder og hans assistent Baldrick i all hast lage en erstatning. Baldricks definisjon av ordet «cat»? «Not a dog.»

4. *

Yates, Richard: Revolutionary Road (London: Methuen, 2001), s. 3

5. *

Ibid., s. 96: «the […] myth of Free Enterprise»

6. *

Ibid., s. 13

7. *

Eleven Kinds of Loneliness, A Special Providence og The Easter Parade byr alle på gode eksempler, men man kan egentlig bare velge en bok på måfå.

8. *

Yates, Richard: «Out with the Old», fra The Collected Short Stories (London: Methuen, 2004), s. 136

9. *

Yates, Richard: «Regards at Home», fra The Collected Short Stories (London: Methuen, 2004), s. 305

10. *

Rebein, Robert: Hicks, Tribes and Dirty Realists: American Fiction After Postmodernism (Lexington: The University Press of Kentucky, 2001)

11. *

Jameson, Fredric: Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism (Durham: Duke University Press, 1991)

12. *

I rettferdighetens navn må det sies at Carvers noveller ble både lengre, fyldigere og varmere etter at han brøt samarbeidet med sin redaktør og læremester, den smått legendariske Gordon Lish. Ta en titt på «The Bath» fra What We Talk About When We Talk About Love (1981), og siden på «A Small, Good Thing» fra Cathedral (1983), en oppdatert versjon av det samme stoffet.

13. *

Franzen, Jonathan: «Mr. Difficult», fra How to Be Alone (London: HarperPerennial, 2004 [først utgitt 2002]), s. 247

14. *

Powers, Richard: The Echo Maker (London: Vintage, 2007), s. 134

15. *

Det er kanskje ingen tilfeldighet at både Franzen, Powers og Wallace er fra Midtvesten, en lite frivol region preget av landbruk og kirkegang. Ikke akkurat Williamsburg, liksom.

16. *

McCaffery, Larry: «An Interview with David Foster Wallace». The Review of Contemporary Fiction, vol. 13, nr. 2, s. 146

17. *

Etter Infinite Jest er det umulig for amerikanske forfattere å bruke fotnoter i en roman uten at tankene ledes hen til David Foster Wallace, vil jeg hevde.

18. *

Ta en titt, for eksempel, på Lorrie Moore, Michael Chabon, Paul Beatty, Percival Everett eller Paul Auster, bare for å nevne noen veletablerte navn.