Av
Elin Beate Tobiassen

Essay. Publisert 19. november 2003.

Ytterligere lesning: Utdrag fra «Magdalena til blods» av Claude Louis-Combet.

Av
Elin Beate Tobiassen

Essay. Publisert 19. november 2003.

Ytterligere lesning: Utdrag fra «Magdalena til blods» av Claude Louis-Combet.

Elin Beate Tobiassen

Født 1962. Dr.art. Kritiker og oversetter.

1. *

I likhet med Louis-Combet har for øvrig en rekke franske forfattere opp gjennom tidene vært opptatt av helgenskikkelser. De to mest berømte helgenbiografiene fra det for eksempel det 19. århundret ble skrevet av henholdsvis Chateaubriand (Vie de Rancé, 1844) og Huysmans (Sainte-Lydwine de Schiedam, 1901). 

2. *

Acta Sanctorum (lat. «helgenopptegnelser») er standardverket for katolsk hagiografi. Verket begynte å utkomme i 1643, og består av ca. 70 store bind og supplementsbind. Det skildrer alle kjente helgener med kildeangivelser, dag for dag i året. 

3. *

Jfr. for eksempel følgende franske publikasjoner: Bérulle, Elévation sur Sainte Madeleine (1627); Charles de Saint-Paul, Tableau de la Madeleine en parfaite amante de Jésus (1628); Jean Desmarets de Saint-Sorlin, Marie-Madeleine ou le triomphe de la Grâce (1675); Père Henri Lacordaire, Sainte Marie-Madeleine (1859). Samtlige bøker er de siste årene blitt gjenutgitt på forlaget Jérôme Millon i serien «Atopia», som Louis-Combet er redaktør for. 

4. *

Jfr. Jean Maillard, Louise du Néant, Le Triomphe de la pauvreté et des humiliations, Montbonnot-St-Martin, Ed. Jérôme Millon, «Atopia», 1987. Etterord og noteapparat ved Claude Louis-Combet, s. 70.

5. *

Jfr. José-Laure Durrande, L'Oeuvre de chair. La question de l'écriture dans les proses de Louis-Combet, Presses Universitaires du Septentrion, Lille, 1996, s. 177. 

6. *

 Jfr. 2. Mosebok 34, 29–30. 

7. *

I Matteus 17, 2 er Peter, Jakob og Johannes vitne til Jesu forklarelse på Taborfjellet: «Der ble hans skikkelse forvandlet for øynene på dem; ansiktet hans strålte som solen, og klærne hans ble hvite som lyset». 

8. *

Jfr. Claude Louis-Combet, «Le recours aux mythes et l'hagiographie perverse», Revue des sciences humaines, nr. 246, 1997, s. 81-87.